Saturday, 30 July 2011

PUASA..PUASA..PUASA...OOOHHH NOOO KE?

salam...sekali lagi ingin menulis, walaupon agak lame da x menulis...eemm ok..kali ni aku nak citer sal PUASA...hurm.. ape puase 2? sejenis makanan ke? xxxx....puase ade lah sesuatu perkara yang perlu kita lakukan pada bulan ramadhan, iatu kita perlu menahan diri dari makan atau minum serta melakukan perkara2 yang membatalkan puase....hurmm so da pham da puase itu ape?(ramai2: paham cikgu..) hehe ok..mybe ade sesetengah org bile dengar je pasal pose da start mengeloh...."aduh esok da puase..malas nye la..kelas da la jauh panas plak 2..msti lapar..." law xmengeloh pon ade gak yg akan cakap camni.." wahh esok pose..boleh la aku beli makanan banyak2 sok..nak mkan puas2.." n xlupe jgak ade yg akan cakap camni.." weehhh esok pose..mlam ni aku nak makan banyak2 bagi sok xlpar..." haha agak2 korng penah x keluarkan perkataan2 ini,sengaja ataupon xsengaje? msti penah kan...heheh

hehe ok la aku just nk gtaw korng yang PUASE ni selaen kite xleh mkan..minum n what so ever la...ianye sebenarnye nak menguji tahap kesabaran kite..dimane yg kite taw pada bulan puase ni iblis, syaitan da dirantai..so hanye tinggal adelah untuk kita mengawal nafsu kite dari melakukan perkare2 yang dilarang...untuk pengetahuan korang nafsu ini adelah sesuatu yang paling ditakuti oleh org2 yang beriman pada bulan puase..kerana pada ketika ini..mereka hanya perlu berperang dengan musuh no satu hati..iaitu nafsu..kat sini telah menerangkang bahawa nafsu manusia adelah lbih bahaya daripada hasutan syaitan...

so korng pikir2 kan la camne untuk mengawal nafsu korg seniri..iman membantu urusan korng untuk menyetelkan nafsu korng.....semakin tinggi iman seseorang semakin kuatlah dugaan nafsu pada diri seseorang...hehe hipotesis la plak...

so renung2kan..dan selamat beramal...

No comments:

Post a Comment